Never Surrender

Samo poludnie. King’s Cross St. Pancras station. Okolo tysiąc ludzi chce przeciąć mi drogę biegnąc w pośpiechu na pociąg. A co robie tam ja? Stoje w samym środku tego zamieszania czekając na pisarza. I to nie byle jakiego.  Mam niepowtarzalny zaszczyt przedstawić Wam pierwszą rozmowę z autorem angielskiej książki Never Surrender, w ktorej to opisuje i wyjaśnia wydarzenia z II wojny światowej. Dlaczego ta ksiazka powinna nas zainteresować?  Ponieważ jest to kompendium rozmów, zdjeć i  wspomnień dotyczących życia , odwagi i emocji Polaków, które towarzyszyły im w tamtym okresie czasu, zebrane i spisane przez angielskiego pisarza Marka Johnson’a.

Esti: Postaraj się w jak naciekwszy sposób przybliżyć czytelnikom swoją postać.

Mark: Nie mamy tyle czasu🙂  W skrócie jednak moje życie to zbiór zaskakujących elementów, przeplatujących się z możliwością poznawania ludzkich historii, które fascynują mnie na tyle, że opisuje je w swoich książkach. Wstąpiłem do wojska w wieku 17 lat by już po paru latach móc objąć w jednostce dowodzenie.  Historia od zawsze była moim hobby, więc wojsko było też jedyną alternatywą by móc choć trochę zrozumieć i poznać mechanizmy zachowań żołnierzy. Wiesz, ja chcę najpierw czegoś doświadczyć, zanim to opiszę.

Esti:  Zamiłowanie do historii, a przede wszystkim do tematyki II wojny  światowej jest zrozumiałe, ale skąd w tym wszystkim wziął się aspekt Polskości?

Mark: Nie da się opowiedzieć o latach 1939-1945 pomijając historię Waszego kraju. Od tego się przecież wszystko zaczęło.  Jednak miałem w głowie całkiem inna koncepcję. Tak naprawdę  jest to droga przypadku. Otóż byłem w trakcie pisania swojej książki o Karaibskich żołnierzach, toteż dostałem zaproszenie na wernisaż dotyczący wojny. Poznałem tam pewną kobietę, która opowiedziała mi pokrótce historię swojego wujka, Joe. Okazało się, że Joe jest Polakiem, mieszka w Londynie i przeżył wojnę będąc zesłanym na tereny dzisiejszej Rosji. Never Surrender to między innymi historia o nim i wielu innych, których losy zatraciły się za statystykami i przebiegiem wojny.

Esti: Czyli jest to pewnego rodzaju pamiętnik?

Mark: Coś w tym stylu. Ta książka to przełożenie historii na prosty język. Chciałem pokazać ludzi, ich obserwacje i myśli podczas całego tego okrucieństwa. Jest to zbiór wspomnień, faktów historycznych i niesamowicie poruszających zdjęć, których wiekszość z nich nigdy wcześniej nie była publikowana.

Esti: Jak przygotowywałeś się do napisania tej książki?

Mark: Spędzałem setki godzin w archiwach, muzeach, RAF-ie, Instytutach Pamięci i bibliotekach. Zwiedziłem również Polskę by poznać i lepiej zrozumieć te miejsca.Łączyłem fakty, zbierałem wypowiedzi, jeździłem kolekcjonować nagrania. Książka powstawała rok czasu. Jednak głównym motorem i pomysłem do jej napisnia był parogodzinny wywiad z Joe, który pomógł mi te wszystkie suche fakty połączyć w jedną całość.

Esti: Na koniec wyjaśnij nam tytuł oraz zdradź gdzie można kupić tę książkę.

Mark: Never Surrender to idealne podsumowanie Was, Polaków. Nigdy się nie poddajecie, walczycie do końca, nawet teraz. Wiele z Was żyje tu na emigracji, wykonuje bardzo sumiennie swoją pracę, a i tak musicie walczyć każdego dnia by udowodnić wszystkim innym, że należą wam się tu równe prawa. Smutne, ale prawdziwe. Co do książki to można już kupić wersję elektroniczną na http://www.amazon.co.uk/Never-Surrender-Polands-Long-War-ebook/dp/B00HM8QBD8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1389993013&sr=8-1&keywords=never+surrender+poland%27s+long+war , a wersja papierowa będzie do nabycia już na początku lutego.

Rozmawiało się nam tak dobrze, że wywiad  trwał jeszcze parę godzin, nawet po wyłączeniu dyktafonu. Niektóre urywki rozmowy udostępnię później, by móc jeszcze bardziej przybliżyć Wam tego niezwykle inteligentnie wrażliwego człowieka. Uważam, że odrobina dystansu nikomu jeszcze nie zaszkodzila, a w tym przypadku jest to niepodważalnie wielki atut tej ksiazki. Byly oficer, taktyk,a przede wszystkim historyk-pasjonata stara sie przedstawić Polaków i naszą ojczyznę calemu światu, w jak najbardziej obiektywnym świetle.

never surrender

Esti

Single Post Navigation

4 thoughts on “Never Surrender

  1. Adam on said:

    Super artykuł Esti! Zwięzły i na temat🙂. Coś czuję, że książka będzie sprzedawała się kilogramami.

  2. Tomek on said:

    W jakim jezyku będzie książka ?

    • Never Surrender jest po angielsku i będzie w księgarniach na początku lutego (wersja elektroniczna jest już dostępna).

      Jednak książka będzie też tłumaczona na język polski,ale to w późniejszym czasie.

  3. kukulska grażyna on said:

    Witaj Esti,jestem pod ogromnym wrażeniem ,jak to wszystko opisujesz,myślę ,że załatwisz mi autograf i wpis do książki od samego autora pozdrawia Grażyna z Osjakowa do zobaczenia na Lesisku

Skomentuj

